Welkom bij Tarantula: al meer dan 25 jaar Gids in Interactie

Wat

Gedrag als sleutel tot verandering

Wij werken aan het fundament voor duurzame ontwikkeling van persoon, team en organisatie door:

  • Inzicht te geven in eigen gedrag en het effect daarvan op anderen
  • Vaardigheden aan te reiken die helpen de regie in eigen hand te nemen. Met oog voor jouw belang en dat van de ander.

Wat levert het op?

Inzet van ieders eigen unieke kwaliteiten en talenten in samenleven en werken.

  • Je verhoogt je zelfsturend vermogen.
  • Je ontwikkelt gedrag waar jijzelf en anderen profijt van hebben.
  • Je bent gericht op de inzet van kwaliteiten en talenten van jezelf en anderen.

Hoe

Praktijkvoorbeelden en persoonlijke leervragen van deelnemers staan centraal.

Als acteurs maken we het proces van wederzijdse beïnvloeding op een speelse manier inzichtelijk en invoelbaar.

Ervaringsoefeningen zorgen voor de vertaling van de theorie naar ieders eigen specifieke behoeften en mogelijkheden.

Methodieken die we gebruiken in onze Trainingen en Coachings zijn Systemisch werk, Transactionele Analyse, TIFF meting, Logosynthese®, NLP en Improvisatie technieken.

Systemisch werk

maakt verborgen belemmeringen zichtbaar. Mensen maken onderdeel uit van grotere systemen zoals gezin, school, organisatie. Leden van een systeem beïnvloeden elkaar continu. Systeemtheorie benadrukt de samenhang van alle verschillende processen die tegelijkertijd spelen en gaat uit van een aantal "wetmatigheden". Wanneer aan één of meerdere van deze "wetmatigheden" niet wordt voldaan ontstaat er onrust in het systeem die uiteindelijk zijn weerslag heeft op de productiviteit en kwaliteit van samenleven en werken.

Transactionele Analyse (TA)

onderzoekt en analyseert de actie/reactie patronen tussen mensen. TA geeft begrijpelijke woorden aan wat we ervaren in het dagelijks contact met anderen. Het biedt zowel handvatten om te kijken naar het ontstaan van eigen gedragspatronen als naar het effect van je gedrag in de omgang met anderen. Inzicht in de samenhang tussen beiden maakt het mogelijk nieuwe keuzes te maken en effectiever te communiceren met anderen.

TIFF meting (Temple Index of Functional Fluency)

De term Functional Fluency staat voor soepel functioneren.
Het Functional Fluency model ordent sociaal menselijk functioneren aan de hand van 3 levenstaken:
opgroeien, bewust zijn en laten opgroeien. Voor ieder van deze levenstaken hebben we een aantal gedragsopties tot onze beschikking. 
De online TIFF vragenlijst meet in welke levenstaak en in welk gedrag je de meeste energie steekt en hoe effectief je dit doet. De resultaten van de meting voorzien in een uniek profiel van gedragsvoorkeuren, gewoontes en patronen, zowel effectief als ineffectief, gezien in het licht van een verscheidenheid aan situaties en relaties.
Lees meer over Functional Fluency »
Lees meer over de TIFF-meting »

Logosynthese®

is een nieuwe, efficiënte methode om valkuilen, blokkades en versperringen op je levenspad te leren kennen, je reacties hierop te neutraliseren en daarmee de weg vrij te maken voor groei en ontwikkeling vanuit je eigen unieke kracht. Logosynthese wordt gebruikt in begeleide verandering en als instrument voor Zelfcoaching. De methode versterkt je autonomie en vergroot daarmee je vermogen om ineffectieve reacties om te zetten in keuzes die passen bij je actuele behoeften en mogelijkheden.
Lees meer over Logosynthese® »

Met NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren)

onderzoek je hoe mensen hun ervaringen filteren door taal en zintuigen. Als je NLP toepast, word je je bewust van je waarnemingen, gedachtepatronen en gedrag, zodat je waar nodig blijvende veranderingen in je communicatie en gedrag kunt maken en tot betere resultaten kunt komen.

Improvisatietechnieken

De oefeningen die hun oorsprong vinden in de improvisatietechnieken uit het theater leren je
  • alert te reageren in het hier en nu
  • je inleven in een ander
  • flexibel omgaan met onverwachte situaties
  • experimenteren met mogelijkheden
  • jouw manier van creativiteit ontdekken en inzetten.

Voor wie

We werken veel in het onderwijs met schoolleiders, teamleiders, leerkrachten, mentoren en ouders.

En we werken graag met leidinggevenden in andere sectoren die de investering in groei en ontwikkeling van hun teamleden zien als basis voor groei en ontwikkeling van de gehele organisatie.

Tarantula werkt en heeft gewerkt voor

Onderwijs

  • Basisscholen door heel Nederland
  • Algemene Vereniging Schoolleiders
  • Beekveld & Terpstra
  • CPS
  • Hogeschool Amsterdam, Den Haag, Diemen en Windesheim
  • Maatschap Onderwijs
  • NSA
  • NSO
  • Nyenrode Business Universiteit
  • Nova College
  • ROC Haarlem
  • Stichtingen Primair onderwijs: INOZ, Fluvium, Ronduit, KPOA, SPO Utrecht, NIS, PCL IJmond

Zorg

  • Federatie Vrouwenzelfhulp
  • Kraamzorg Pijnacker en Omstreken
  • Kort Verblijfhuis Apeldoorn
  • Landelijke Vereniging voor Thuiszorg
  • NHV Nederlandse Huisartsen Vereniging
  • Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen
  • Rutgers WPF
  • UMC Utrecht
  • Patiënten Federatie

Overheid

  • Gemeenten Arcen, Haarlem, Hoorn, Haaren, Maarssen, Schiedam, Zeewolde
  • Gemeente Amsterdam; Stadsdelen Oud West, Westerpark en Zuideramstel
  • Politie Haaglanden
  • Politie Hollands Midden
  • Stichting Maatschappij en Politie

Bedrijven & Organisaties

  • AT-Osborne
  • Berenschot
  • Delta Lloyd
  • Greenery
  • ING Bank
  • KLM
  • KPN
  • Mc Donalds
  • Nederlandse Sportfederatie
  • Getronics Pink Roccade
  • Grontmij
  • Solvay Duphar

Reacties van klanten

Partner in opleiding

Tarantula is voor ons een betrouwbare partner in opleiding, die zich richt op onze persoonlijke werkomgeving. De trainingen die zowel door het team als het management zijn gevolgd, vertonen kwaliteit en een hoge mate van flexibiliteit (training op maat). De deskundige begeleiding richt zich vooral op de persoon zelf en is ‘to the point’. De combinatie van trainer en acteur is een duidelijke meerwaarde. De directe en respectvolle feedback op eigen gedrag en eigen manier van communiceren is een absolute meerwaarde en heeft ons verder gebracht in onze teamontwikkeling.
Jos Koot, directeur St. Jozefschool, Achterveld.

Jaartraject communicatie in samenwerking

Met ons team van 25 basisschoolleerkrachten hebben we onder begeleiding van Tarantula communicatietrainingen gevolgd. Na een uitgebreide intake kwam Nicoline met een prachtig programma waar we met veel plezier gewerkt hebben aan het verbeteren van de communicatie met collega’s, ouders en leerlingen. In een combinatie van theorie, toneel en rollenspel zijn we geconfronteerd met onze eigen vaardigheden, valkuilen en verbeterpunten. Met veel geduld en respect wisten Nicoline en Hein steeds weer de vinger op de zere plek te leggen. Een zeer leerzaam traject, waar we met plezier op terugkijken.
Sonja van Katwijk. Directeur Montessoribasisschool de Kosmos, Hoogland

Coaching

Nicoline is een bijzondere persoonlijkheid, een warm mens die je geïnteresseerd en met een open mind tegemoet treedt. Iemand waar ik mij direct bij op mijn gemak voelde. Haar aanpak ervaar ik als erg effectief.
Siebe de Haan, ZMGroep Accountants en Adviseurs

Deskundige acteurs

Al 13 jaar werk ik als adviseur/trainer van de UMC Utrecht Academie samen met Tarantula. Ze leveren ten eerste deskundige acteurs. Wat er verder voor mij uitspringt is de betrouwbaarheid en flexibiliteit van Tarantula. De afspraken die we maken worden altijd nagekomen, wat voor onze organisatie van essentieel belang is. Daarnaast komt het nog wel eens voor dat we op korte termijn een acteur nodig hebben en dat komt altijd goed. Ik kan u zeker aanraden om in zee te gaan met Tarantula.
Harry Veenhoven Adviseur/Trainer UMC Utrecht Academie

Partner in samenwerking

Ik werk met Nicoline omdat zij integer en professioneel werkt. Ze is een betrouwbare partner die haar afspraken nakomt.  Zij sluit goed aan bij de vraag van de klant, onderzoekt de achterliggende persoonlijke en professionele behoeften en kan in overleg programma's ontwerpen die ertoe doen. In de uitvoering kan zij lastige onderwerpen op een lichte en speelse manier brengen en behandelen zonder dat dit ten koste van de diepgang gaat. Ze beheerst de samenhangende set theorieën en modellen die ze inzet en pakt daaruit wat past bij de opdracht en de doelgroep. Nicoline houdt zelf van leren en dat is merkbaar in haar werk.
Leidje Witte CMC

Praktische voorbeelden en humor

Als team worstelden we al een tijdje met de communicatie met ouders. Nicoline heeft ons vanaf september 2015 dmv workshops geholpen meer inzicht te krijgen in algemene communicatie en wat communicatie met je doet. Nicoline maakt gebruik van praktische voorbeelden en humor. Ze deelt haar kennis met zoveel enthousiasme dat het moeilijk is niet te genieten van haar bijeenkomsten. Wij blijven graag nog een tijdje gebruik maken van haar expertise.
Kristie de Jong. Schoolleider Marcusschool, Katholieke Scholenstichting Utrecht